Fungsi Teknologi Maklumat & Komuniaksi

Pengenalan Kepada Teknologi Maklumat

Teknologi maklumat meliputi penggunaan perkakasan (hardware) dan perisian (software) untuk memproses maklumat. Teknologi Maklumat atau lebih dikenali sebagai Information Technology merujuk kepada sains dan suatu aktiviti memproses dan menyimpan data serta menghantar maklumat dengan menggunakan komputer.

Information merupakan pengetahuan terhadap sesuatu khususnya fakta dan berita. Technology pula merupakan pembelajaran dan pengetahuan terhadap sesuatu yang praktikal dalam penggunaan untuk penemuan saintifik khususnya industri. Ringkasnya, Information Technology lebih dikenali sebagai IT.

Teknologi Maklumat (IT) merupakan satu perkataan yang digunakan bagi merangkumi semua bentuk penggunaan teknologi untuk mencipta atau menhasilkan (create), menyimpan, menukar bentuk maklumat (exchange) dan menggunakan maklumat dalam pelbagai bentuk dalam kegunaan harian. Misalnya melalui 'business data', image tetap (still images), 'motion picture', penyampaian multi media dan lain-lain.

Teknologi maklumat banyak menggunakan medium bahasa Inggeris dalam pencarian, pemerolehan dan penghantaran maklumat di dalam komputer dari suatu tempat ke suatu tempat yang lain.

Fungsi Teknologi Maklumat (IT) :

Terdapat empat fungsi utama IT iaitu:

1. Capture

-Keyboard digunakan untuk memasukkan data teks ke dalam komputer.
-Tetikus komputer (computer mice) digunakan untuk melukis dengan menggunakan komputer.
-Microphone bagi tujuan memberi ‘speech’ dan input muzik kepada komputer audio dan telekom.
-Video kamera dan 'scanners' untuk tujuan video dan grafik input kepada sistem komputer, video dan telekom.

2. Storage (Penyimpanan)

-Memory chip menyimpan data untuk jangka masa pendek dalam sistem komputer.
-Disk magnetik dan 'disk drive' menyimpan data untuk jangka masa panjang dalam sistem komputer.
-Compact disk dan alat pemain menyimpan data untuk jangka masa panjang dalam sistem komputer; muzik serta 'speech' disimpan di dalam audio; sistem dan imej di simpan di dalam sistem video.
-Tape magnetik dan 'tape drives' untuk menyimpan data bagi jangka masa panjang dalam sistem komputer, muzik atau 'speech' disimpan di dalam sistem audio dan imej dalam sistem video.

3. Storage Processing (Proses penyimpanan)

-Chip panjang bertujuan untuk menganalisa data di dalam komputer dan dalam sistem elektronik yang lain.
-'Mixing' dan 'editing' bertujuan untuk memproses bunyi dan informasi imej di dalam sistem audio dan video.
-'Message switching' dan 'routin devices' adalah untuk sistem telekom.
Ia melibatkan proses pemerolehan semula atau pengambilan data.

4. Communication (Komunikasi)

-Monitor adalah untuk menunjukkan output komputer dan sisten video.

-Printer bertujuan untuk menghasilkan suatu salinan asli daripada output melalui sistem komputer.

-'Loudspeaker' bertujuan untuk menghasilkan semula output daripada sistem audio.

-Wayar, fiber optik dan alat penyiaran (braodcat service) digunakan di dalam sistem komputer.
SUMBER: dwibulan

Pengenalan Kepada Komunikasi
Komunikasi adalah proses penyampaian pikiran atau perasaan oleh seseorang kepada orang lain dengan menggunakan lambang-lambang yang bermakna bagi kedua pihak, dalam situasi yang tertentu komunikasi menggunakan media tertentu untuk merubah sikap atau tingkah laku seorang atau sejumlah orang sehingga ada efek tertentu yang diharapkan (Effendy, 2000 : 13).Komunikasi adalah proses pemindahan pengertian dalam bentuk gagasan, informasi dari seseorang ke orang lain (Handoko, 2002 : 30).Tidak ada kelompok yang dapat eksis tanpa komunikasi : pentransferan makna di antara anggota-anggotanya. Hanya lewat pentransferan makna dari satu orang ke orang lain informasi dan gagasan dapat dihantarkan. Tetapi komunikasi itu lebih dari sekedar menanamkan makna tetapi harus juga dipahami (Robbins, 2002 : 310).

Fungsi Komunikasi

Fungsi komunikasi adalah :

1. Kendali

Komunikasi bertindak untuk mengendalikan prilaku anggota dalam beberapa cara, setiap organisasi mempunyai wewenang dan garis panduan formal yang harus dipatuhi oleh karyawan.

2. Motivasi

Komunikasi membantu perkembangan motivasi dengan menjelaskan kepada para karyawan apa yang harus dilakukan bagaimana mereka bekerja baik dan apa yang dapat dikerjakan untuk memperbaiki kinerja jika itu di bawah standar.

3. Pengungkapan emosional

Bagi banyak karyawan kelompok kerja mereka merupakan sumber utama untuk interaksi sosial, komunikasi yang terjadi di dalam kelompok itu merupakan mekanisme fundamental dengan mana anggota-anggota menunjukkan kekecewaan dan rasa puas mereka oleh karena itu komunikasi menyiarkan ungkapan emosional dari perasaan dan pemenuhan kebutuhan sosial.

4. Informasi

Komunikasi memberikan informasi yang diperlukan individu dan kelompok untuk mengambil keputusan dengan meneruskan data guna mengenai dan menilai pilihan-pilihan alternatif (Robbins, 2002 : 310-311).




0 Responses